درآمد پزشکان ایرانی زیاد است یا غربی؟

 

تحلیل‌ها نشان می‌دهند که در شرایطی که درآمد یک کارمند یا کارگر ایرانی نسبت به همتای غربی خود بسیار پایین‌تر است، درآمد پزشکان متخصص ایرانی چندین برابر همتایان خود در کشورهای غربی است.

در ماه‌های گذشته، گزارش‌ها و مصاحبه‌هایی منتشر شد که درآمد پزشکان متخصص ایرانی را با همکارانشان در ایالات متحده و اروپا مقایسه کرده بودند.

وزیر اسبق بهداشت، دکتر مسعود پزشکیان، و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اشاره کرده است که درآمد متخصصین ایرانی در مقایسه با پزشکان آمریکایی (به ازای هر نفر) تا ۷ برابر بیشتر است، و دکتر حسن طریقت منفرد، که سابقه وزارت بهداشت دارد، اظهار کرده است که درآمد یک ساعت کار در بخش خصوصی ایران برابر با ۲۰۰ ساعت کار پزشکان فوق‌تخصصی آلمان است.

مقایسه درآمد پزشکان متخصص در آمریکا و اروپا

آگاهی از درآمد پزشکان غربی به‌طور کلی دشوار نیست، زیرا در این کشورها سازمان‌های مسئول درآمد سالیانه پزشکان را در رشته‌های مختلف منتشر می‌کنند. شفافیت درآمد این پزشکان نقش مهمی در برنامه‌ریزی سیستم‌های بهداشتی و درمانی این کشورها دارد و نسبت این درآمد به درآمد سایر اقشار کاری در سیستم بهداشت و درمان، نظیر پرستاران، به عنوان یک معیار برای عدالت اجتماعی در نظر گرفته می‌شود.

نسبت درآمد پزشکان به سایر اقشار جامعه در کشورهای سوسیالیستی نظیر آلمان و سوئد در مقایسه با کشورهای کاپیتالیستی نظیر آمریکا معمولاً کمتر است. این نکته جالب است که درآمد پزشکان در ایران چندین برابر کشورهای سرمایه‌داری است، در حالی‌که درآمد اقشار حقوق‌بگیر در ایران، از جمله کارگران، خیلی خیلی کمتر از آن کشورهاست.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *